Wednesday, December 20, 2006

It's Banjo Time! concert in Bonn.

Friends, on January 11th, I shall be presenting a concert of tunes from my new CD "It's Banjo Time!" live in the Anno Tubac theatre kneipe, Kölnerstr, Bonn. The concert starts at 20,00 and is free entry. I will be backed by Fraser Gartshore (piano) and Clive Fenton (sousaphone) and have a couple of surprise guests invited.
The concert will be taped and will hopefully form a new DVD of yours truly that will be for sale early next year.
If you are in the area please come along.
Best wishes,
Sean Moyses.

www.SeanMoyses.com

Friday, December 01, 2006

Un nouvel événement dans la vie des banjoïstes Européens


Le premier « Bonn international banjo festival ». Une première et, je l’espère, la première d’une longue série. L’initiateur n’est autre que le superman du banjo Sean Moyses.
Le Fiddlers Irish Pub nous a accueillis sur une scène chaleureuse au décor de bibliothèque début de siècle, et dans ses petits recoins où dès les premières minutes les fous de banjos se sont installés pour se shooter aux rythmes endiablés des « Avalon » et autres « world is waiting » où chacun y allait de son petit solo, comme autant de petits cadeaux partagés.
Quel bonheur de se trouver là entre Sean Moyses, Tom Stuip, Rainer Taub, Achim Hippenstiel, Leo De Potter, Bernard Schwenter et tant d’autres qui partagent cette passion.
Pour ma part j’ai capté des tas de nouvelles idées d’improvisation, je peux dire que la pêche était bonne.
Pendant ce moment à l’étage supérieur, Hans-Jorg Elter donnait un workshop pour initier tous ceux qui se sentent attirés par cette joyeuse folie.
A l’étage il y avait également une table avec 5 ou 6 banjos ténors mis en vente par Dag Benend et des quantités impressionnantes de cd de banjo et toutes sortes d’objets et d’accessoires.
Très vite le lieu s’est rempli et il devenait difficile de se déplacer entre les banjos, les caisses et le public nombreux.
Du reste Sean annonce le début du concert en disant qu’il faudrait l’année prochaine prévoir le ‘Beethoven Halle’ pour avoir un peu plus de place. Qu’à cela ne tienne, « dicht bijeen is warm » comme on dit dans mon petit pays bilingue, c’est à dire, « bien proche, bien chaud ».
Le concert commence avec le Dusseldorf banjo club, un peu réduit par rapport à ce que j’avais déjà vu à Dusseldorf mais non moins efficace. Bravo à Gunter Amendt qui réussit à trouver un excellent équilibre pour un si grand ensemble et à éviter l’impression de cacophonie qu’on a si souvent dès qu’il y plus de 4 banjoïstes dans une même section rythmique. Ensuite Tom Stuip nous ravit avec quelques morceaux assez romantiques comme il peut le faire et un power rag très entraînant. Puis c’est le tour du « String Trio Schleswig Holstein »à se lancer dans du style plus latino et dans la haute voltige du Lollipops de Harry Reser. Il nous ont aussi régalé avec une pièce chantée à trois voix. Hans Jorg Elter a fait une prestation en solitaire accommodé de quelques commentaires didactiques que je n’ai malheureusement pas compris. Et voilà notre poétique Bernard Schwenter qui vient de Suisse et qui nous enchante aves ses petits arrangements bien à lui. Juergen Kulus, spécialiste de Harry Reser épate avec une excellente technique et un répertoire pas piqué des vers.
Et puis notre délégation, la belge, avec Leo De Potter et son St Louis Blues rythmé sur la peau et Remco Houtman-Janssens (un Hollandais de Belgique) et son merveilleux banjo-ukulélé.
J’ai eu moi-même le plaisir de jouer avec eux une pièce composée par Leo : « le never ending  rag ». Le clou de la soirée était bien évidemment Sean Moyses et ses deux comparses, Fraser Gartshore exceptionnel pianiste et Clive Fenton sousaphoniste de haut vol. Une équipe décoiffante, drôle, et émouvante à la fois.
La soirée s’est terminée sur quelques morceaux joués tous ensemble …du bonheur, rien que du bonheur. Et le lendemain rebelote, la jam a continué une bonne partie de l’après-midi après le brunch du Fiddlers.
Merci Sean pour ce weekend génial , une réussite qui, je l’espère se répetera chaque année.
Catou Pecher (Bruxelles)

Bonn International Banjo Festival review

'Crowded’. If you allowed me just one word to describe Saturday's 'Bonn International Banjo Festival’ at 'The Fiddlers' in Endenich, that’s the one I would choose. Like some attempt on the Guinness Book of Records: ‘How many banjo players can you get on a stage at once?’ ‘The Fiddlers’ in Endenich was where it happened. Next thing Sean will be seeing how many banjo players he can get in a Ford Fiesta. We did however see some ‘picking’ of a high order – not least from Mr Moyses himself (aided and abetted by Fraser Gartshore, a talented Scottish keyboard player in a kilt!)

For the uninitiated, There are two common types of banjo – four stringed for plectrum playing, and five stringed for finger picking. No need to feel ignorant if you didn’t know this – I only found it out from Tom Stuip, a dutch ‘plucker’ who aside from having seriously eye catching black and white shoes played some seriously ear catching banjo.
After two weeks of catching blues music at ‘The Harmonie’ it was a pleasant change to hear something that was, for me at least, a little bit different. I wasn’t sure what to expect but the styles were as mixed as the nationalities of the players themselves. Leo de Potter (Belgium), Bernard Schenter (Switzerland), Remco Houtman Janssen (Holland) and various German acts including the opening ‘volley’ of banjos’ from the Düsseldorf Banjo Club. If you thought that banjo playing was all ‘plunk, plunk’ then you couldn’t be more wrong.
These gentlemen (and a couple of ladies) played with a zeal and intensity that would not be out of place etched on a rock guitar legends visage, or indeed that of a classical or flamenco guitarist. In short – they take the music very seriously and are in turn seriously good at the music.
It must be said that no-one was better than Mr Sean Moyses himself who spotted my shortcomings as far as banjo heroes are concerned I'm sure. My mention of George Formby when advertising this event was a bit pathetic as Formby was more known as a Ukulele player. Mr Moyses was too polite to take me to task over this though and duly promised something more ‘up my street’. I was not to be disappointed.
We were already running well over time when Sean took the stage in a very formal outfit of a dazzling white I have not seen since the last Persil ad. campaign hit the nation’s television screens. Accompanied by Fraser Gartshore on electric piano and Clive Fenton (from Rod Mason’s Hot Five) on sousaphone, his set included a haunting rendition of ‘Over The Rainbow’ (of which I have now heard three live versions: the others from Eric Clapton and Jeff Beck so you’re in good company Sean) Also added, to make me feel at home, was a short blast of power-chording - introducing that legendary banjo song from Richie Blackmore and Deep Purple ‘Smoke on the Water`.

Seriously though, We had some wonderful music from the trio, including a version of the old classic ‘After You’ve Gone’ which turned out to be appropriate: After I had gone and was waiting for the last bus home from across the street, I looked up at the ‘Fiddler’s’ windows and could make out shadows. They were indistinguishable as individual people but each had a distinct banjo shape on it – and I could make out too, behind the hammering of banjos’, a distinct sousaphone sound. I wondered if Clive was wishing he played something smaller and requiring less ‘puff’. The banjo is a wonderful instrument – give it a play, or at least a listen sometime.
Written by John Hurd,
Bonn English Network.

This page is powered by Blogger. Isn't yours?